De vogels van Peter Vos hebben een ziel. Dat geldt ook voor het boekje. Het is fraai uitgevoerd met een zwart linnen omslag en een leeslint. Uit drie schetsboeken van Vos zijn pagina’s facsimile afgebeeld, met uitleg in de marge. Het centrale Vogeldagboek is bladvullend gereproduceerd. Tientallen spechten, heggemusjes, pimpel- en staartmezen en ook een enkele eekhoorn tuimelen bijna letterlijk van de bladzijden. Wat een ongelooflijke schoonheid […]. Trouw, 21 maart 2020

De typografie van de omslag is een kleine hommage aan Paul van Ostaijens ‘Marc groet ’s morgens de dingen’, waarin vol vreugde de dag verwelkomd wordt. Peter Vos was een groot liefhebber van zijn poëzie.

Arnon Grunberg (nrc, 2 juni 2020) over coronatijd: “[…] er waren veel amateur-ornithologen actief. Men stond onder bomen met verrekijkers naar boven te turen, na God en de mensheid had men nu de hoop op vogels gevestigd.” — Zou dat het zijn, waarom de Vogeldagboeken de winkel uit vlogen? Er binnen twee maanden vier drukken konden verschijnen? En toen nog een vijfde? En het boek vanuit het niets in de Volkskrant boekentoptien op nummer vier terechtkwam?

Uitgeverij Müller, www.uitgeverijmuller.nl; inleiding Jean-Pierre Geelen; ontwerp en lithografie Karen Polder; productie Art Libro | Cassochrome; afwerking Boekbinderij Van Waarden | KuiperDonse; papier Arena (Fedrigoni). Grote dank aan Saïda Vos-Lokhorst. Peter Vos maakte het Vogeldagboek voor haar, in 1992, oplage: één.