

Susanna als symbool van kuisheid, als excuus om een naakt te schilderen, als kwetsbare prooi, als survivor. De bijbelse Susanna is vanuit verschillende perspectieven talloze malen vastgelegd en geïnterpreteerd. En het thema van Susanna, die wordt bespied, belaagd en beschuldigd, is nog altijd uiterst relevant. Het team van Museum Gouda en ik wilden dan ook dat de tentoonstelling er hedendaags uit zou zien, beetje rauw ook, vandaar de keuze voor neonlicht in de tentoonstelling. Echt neon. Want dat staat onder hoogspanning, het zoemt zachtjes, en het is breekbaar, een beetje gevaarlijk, precies wat we wilden.
Eerder had ik het tentoonstellingsontwerp voor Hete Vuren. Schatten uit het Rijks gemaakt. De vraag was toen om de twee tentoonstellingen als een reeks te beschouwen, waarbij de eerste zou transformeren in de volgende. Door zoveel mogelijk geschilderde wandvlakken, sokkels, podia en vitrines te hergebruiken kon de voetafdruk per tentoonstelling zo klein mogelijk worden gehouden. Met de uitdaging om er uiteraard wel twee heel verschillende tentoonstellingen van te maken.



